top of page

כשעיצוב הפנים משתלב עם בריאות הנפש

Updated: Mar 29, 2023

עיצוב פנים יכול למלא תפקיד משמעותי בהשפעה על בריאותנו הנפשית. במקרה זה, עיצוב הפנים הוא לא נושא המתעסק רק במשיכה למרחב האסתטי אלא גם על האופן שבו המרחב יכול להשפיע על הרגשות, המחשבות וההתנהגות של האדם.

הקשר עם המטפל הוא הבסיס, אך חלל שאינו מעוצב נכון, ישפיע על איכות הטיפול ולכן עיצוב הפנים חשוב מאוד בכדי לתת למטופל הרגשה טובה ונוחה לשתף ברגשותיו
הקשר עם המטפל הוא הבסיס, אך חלל שאינו מעוצב נכון, ישפיע על איכות הטיפול ולכן עיצוב הפנים חשוב מאוד בכדי לתת למטופל הרגשה טובה ונוחה לשתף ברגשותיו

לפניכם מספר טיפים מעולם עיצוב הפנים שיכולים להשפיע על תחושות המוח האנושי:


הצבעים

ידוע כי צבע משפיע על מצב הרוח והרגשות. לדוגמה, צבעים חמים כמו אדום, כתום וצהוב יכולים לעורר תחושות של אושר ואנרגיה, בעוד שצבעים קרירים כמו כחול וירוק יכולים להיות מרגיעים. בחדר טיפול, השימוש בצבעים בהירים או נועזים יכול להיות רועש ומעורר יתר על המידה עבור מישהו עם הפרעת חרדה או קשב וריכוז (ADHD). לעומת זאת, צבעים עמומים או ניטרליים יכולים ליצור אווירה מרגיעה ומרגיעה יותר.


תְאוּרָה

גם סוג וכמות התאורה בחדר יכולים להשפיע על בריאות הנפש. אור טבעי ידוע כמשפר את מצב הרוח ואת רמות האנרגיה, בעוד תאורה נמוכה או עמומה עלולה להוביל לתחושות של דיכאון ועייפות. בנוסף, אנשים עם הפרעה רגשית עונתית (SAD) עשויים להפיק יותר תועלת מטיפול באור או שימוש בקופסאות אור המחקות אור שמש טבעי.


מרחב ואי סדר

סביבה עמוסה או לא מאורגנת עלולה לגרום ללחץ וחרדה, בעוד חדר מסודר ומרווח יתן למטופל תחושות של רוגע ונינוחות. בפרט, אנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) עשויים להרגיש לא בנוח בחלל עמוס ולעומת זאת, להרגיש יותר בנוח, בחדר מעוצב בסגנון מינימליסטי.

מינמליזם בחדר משרה אווירת נקיון ומשרה רוגע יותר מחדר עמוס
מינמליזם בחדר משרה אווירת נקיון ומשרה רוגע יותר מחדר עמוס

מרקם וחומרים

גם למרקמים ולחומרים בחדר יכולים להיות השפעה על הבריאות הנפשית. לדוגמה, בדים רכים וקטיפתיים יכולים לשדר תחושת נוחות וביטחון, בעוד חומרים מחוספסים או מגרדים יכולים לשדר אי נוחות. אנשים עם הפרעות בעיבוד חושי עשויים להיות רגישים במיוחד למרקמים מסוימים ולהיות מושפעים ממגוון מרקמים בסביבתם.


זה הכרחי לשקול את ההשפעה של עיצוב פנים על בריאות הנפש, במיוחד עבור הסובלים מהפרעות נפשיות. על ידי יצירת סביבה מרגיעה ונוחה, תוכלו לשפר את רווחתם הכללית ולספק תחושה נפשית חיובית שתעזור להם ולכם בטיפול.

תכנון מרפאה למטופלים עם הפרעות נפשיות

עיצוב קליניקה הנותנת מענה לאנשים עם הפרעות נפשיות יכול להיות משימה מאתגרת.

כמעצב פנים, חשוב מאוד ליצור סביבה מרגיעה ומסבירת פנים המספקת מרחב בטוח ותומך למטופלים כדי להפיק את המרב מהטיפול שהם צריכים. לפניכם מספר טיפים לעיצוב מרפאה הפונה לאוכלוסיית המטופלים בנפש:


יצירת אווירה מרגיעה ונינוחה

ההיבט הראשון והחשוב ביותר של עיצוב קליניקה הוא יצירת אווירה מרגיעה. יש להשתמש בצבעים מרגיעים, בתאורה רכה ובריהוט נוח כדי ליצור תחושת חמימות ורוגע. המרחב צריך להיות מסביר פנים ולא מאיים כדי לעזור למטופלים להרגיש בנוח יותר לחלוק את המאבקים הפנימיים שלהם, עם הצוות המטפל.


שלבו את הטבע

שילוב של אלמנטים טבעיים כמו צמחים ואור טבעי בחלל יכול לעזור ליצור אווירה מרגיעה. שילוב אלמנטים טבעיים יכול לעזור להפחית את רמות הלחץ, החרדה והדיכאון עבור המטופלים.


עיצוב מינימליסטי יכול גם להיות קוזי וחמים עם ספה רכה ונוחה בשילוב של עץ וצמחיה המשלימים את האוירה הנינוחה
עיצוב מינימליסטי יכול גם להיות קוזי וחמים עם ספה רכה ונוחה בשילוב של עץ וצמחיה המשלימים את האוירה הנינוחה

פְּרָטִיוּת

פרטיות היא מרכיב חיוני לכל מוסד רפואי, והיא חשובה במיוחד עבור מרפאות הפונות לאנשים עם הפרעות נפשיות. אזורי ייעוץ והתייעצות פרטיים צריכים להיות מתוכננים כדי לתת תחושה של מקום המכבד את הסודיות ולספק מרחב בטוח ומאובטח למטופלים לחלוק את סיפוריהם וחוויותיהם האישיים.


פינות המתנה נוחות

פינת המתנה נוחה חיונית לרמת הנוחות של המטופל. מטופלים הממתינים לפגישות שלהם עלולים להרגיש עצבניים או חרדים, ולכן יצירת סביבה שגורמת להם להרגיש בנוח היא חיונית. שימוש בישיבה נוחה, ביצירות אמנות מעניינות ובמגזינים העונים לצרכי המטופל יעניקו למטופל תחושה נעימה וביתית.


חללים גמישים

למטופלים עשויים להיות צרכים שונים, ומרחב גמיש יכול לעזור להם. לדוגמה, יצירת אזורים לטיפול קבוצתי, ייעוץ פרטי או מפגשים חינוכיים יכולים לסייע במתן מענה לצרכיו האישיים של המטופל.


להבטיח בטיחות וביטחון:

בטיחות ואבטחה הם מרכיבים חיוניים בכל מוסד רפואי, במיוחד אלה המשרתים אנשים עם המטופלים בסמים והפרעות נפשיות. אמצעי אבטחה ואזורי גישה מבוקרים יכולים לעזור להבטיח שהמטופלים ירגישו נוח יותר ומעל הכל, בטוחים.

שילוב של חמשת היסודות מהטבע: מים, רוח, אש, מתכת ואדמה.

אור שמש, מרחב, צמחים ופרחים גורמים לאנשים להרגיש רגועים יותר ופחות חרדים. זה לא מקרי שכל אלה הם יסודות הלקוחים מהטבע. לאורך ההיסטוריה, האנושות ניסתה להכניס את היופי וההשפעות המרגיעות של הטבע לתוך הבית. בין אם זה פרוות בעלי חיים, מחצלות דשא ארוגות או עצי חג המולד, אנשים מכניסים את הטבע לבתיהם כבר אלפי שנים.

פנג שואי, למשל, כולל גם צורות ומרקמים המייצגים את האלמנטים הטבעיים של אדמה, מים, עץ, מתכת ואש. למזלנו כיום, אנו יכולים לשלב אלמנטים אלו בדרכים רבות. מזרקות ובריכות מים יכולות להחליף מראות ומשטחים מחזירי אור שגם מספקים חלק מאותם אפקטים. מאווררים וחלונות פתוחים מביאים את תחושת הרוח, גם שימוש בבדים שנעים במהירות ורכה מספקים גם כמה מהיתרונות הפסיכולוגיים של הרוח. אח ונרות מאפשרים לנו להכניס אש. מתכת ואדמה קיימים בברזל, פליז, כסף, עץ ואבן.


חלוקי נחל הלקוחים מהטבע ומונחים על משטח המדמה השתקפות שלהם במים

שילוב של אמנות בקליניקה

כמעצב פנים מומחה בתחום, אני מבין את החשיבות של יצירת סביבה טיפולית המטפחת ריפוי ותומכת בתהליך הפסיכותרפיסטי. אמנות יכולה להיות כלי מצוין ליצירת סביבה כזו, שכן היא יכולה לעזור למטופלים להרגיש יותר בנוח ונינוחים, תוך גירוי הדמיון והיצירתיות שלהם.


בעת בחירת אמנות לשימוש כדקורציה בקליניקה שלך, חשוב לקחת בחשבון את הצרכים וההעדפות הספציפיות של המטופלים. לצורות שונות של אמנות עשויות להיות השפעות שונות על אנשים, בהתאם לחוויות האישיות ולרקע התרבותי שלהם. עם זאת, קיימים סוגים מסוימים של אמנות שהוכחו כיעילים במיוחד בתמיכה בטיפול הפסיכותרפיסטי והם:


אמנות טבע: יצירות אמנות המתארות נופים טבעיים או אלמנטים של טבע, כגון עצים, מפלים ובעלי חיים, יכולה להשפיע על המטופלים ולעזור להם להרגיש יותר מקורקעים ומחוברים לעולם הסובב אותם.


אמנות מופשטת: אמנות מופשטת יכולה לעורר את דמיונם של מטופלים ולעודד אותם לחשוב מחוץ לקופסה. זה גם יכול לעזור להם לבטא רגשות מורכבים שקשה לבטא במילים.


טיפול באמנות: טיפול באמנות כולל שימוש ביצירת אמנות כצורה של פסיכותרפיה. זה יכול להיות מועיל למטופלים הנאבקים בהבעה מילולית, ולאפשר להם לחקור את הרגשות והחוויות שלהם באמצעות ביטוי יצירתי.


צילום: צילום יכול להיות כלי רב עוצמה לסיפור סיפורים ויכול לעזור למטופלים לחקור את הנרטיבים והחוויות האישיים שלהם. זה יכול לשמש גם כדי לעזור למטופלים לפתח מודעות ולהתמקד ברגע הנוכחי.


סוג האומנות שתבחרו להשתמש בקליניקה שלכם חייב להיות אישי ומדויק בבחירה ולכן יהיה תלוי בצרכים ובהעדפות של המטופלים שלך. על ידי יצירת סביבה טיפולית המשלבת אמנות, אתם יכול לעזור לתמוך בתהליך הטיפול ולטפח את המסע שלכם עם המטופלים.



אסוציאציות אישיות – ממה יש להימנע בעיצוב פנים של חלל ציבורי

בעוד מחקרים רבים מראים כיצד רוב האנשים מגיבים לצבעים, הניסיון האישי עם צבע גובר על הנורמות החברתיות. ההיסטוריה האישית שלנו משפיעה על הרגשות שלנו סביב צבעים. לדוגמא: בעולם המערבי, כלות לובשות לבן, הוא אלגנטי, בתולי וטהור אולם בסין, קוריאה ומדינות מזרח אסיה אחרות, הלבן מסמל מוות, אבל ומזל רע, ובאופן מסורתי זהו הצבע הנלבש בהלוויות.


אם למטופל הייתה ילדות חסרת דאגות ומאושרת בחדר אדום בוהק, אדום עשוי לעודד אותו ולגרום לו להרגיש מרוצה כמבוגר. אם המטבח של סבתו האהובה היה סגול בהיר, סגול עשוי לייצג פינוק אכפתי אבל באותה מידה יכול לגרום להיפך.


נקודה זו מחזקת, שבחירת הצבעים, חייבת לגרום לרוב המטופלים להרגיש כמו מחסה נוח ומרגיע ולכן להיות ללא אופי חזק מדי.


חשוב לזכור שכל אדם חווה את ההפרעות והסימפטומים שלו באופן ייחודי, ואין תשובה חד משמעית כיצד אדם מרגיש עם כל הפרעה. עם זאת, בעיצוב פנים המתמחה בנפש יש לקחת בחשבון בשלבי התכנון ובבחירת הגימורים והצבעים את התחושות שמטופל עלול לחוש ולנסות להימנע ככל האפשר מתחושות שליליות על ידי הבנת מצבים בהם המטופלים עשויים לחוש. מטופלים עם הפרעות יכולים להרגיש מוגנים בסביבה שיצרנו עבורם ויש באפשרותנו לעזור ולתת להם תחושת ביטחון ואמון במרחב בו הם נמצאים, כמובן בנוסף לצוות המקצועי.


סם ה MDMA מגביר את קצב הייצור והשחרור של הורמוני אוקסיטוצין, המצויים גם בפרחים, ונותן תחושה חיובית של אמון חברתי

מצבי נפש הנלקחים בחשבון בשלבי התכנון של המרפאה ועליהם שמים את הדגש כמעצבים:


פרנויה: פרנויה מאופיינת ברגשות עזים של חוסר אמון וחשדנות כלפי אחרים. אדם שחווה פרנויה עלול להרגיש כאילו כל הזמן עוקבים אחריו ועלול להאמין שאחרים רוצים לפגוע בו או לרמות אותו. הוא עלול לחוש פחד וחרדה ויתכן שיתקשה לבטוח באחרים, אפילו הקרובים אליו.


אגרסיביות: אגרסיביות מאופיינת בהתנהגות עוינת ואלימה כלפי אחרים. אדם שחווה תוקפנות עלול להרגיש כעס ועצבני, ועלול להתפרץ על אחרים מסיבות קלות לכאורה. הוא עשוי להרגיש תחושת כוח ושליטה כאשר הוא תוקפני, אך עלול גם לחוות אשמה ובושה לאחר מכן.

הזיות: הזיות הן חוויות חושיות שאינן מבוססות במציאות. גבר שחווה הזיות עשוי לשמוע, לראות, להריח או להרגיש דברים שאינם קיימים בפועל. הוא עלול להרגיש מבולבל וחסר התמצאות ויתכן שיתקשה להבחין בין מה אמיתי ומה לא. הוא עלול גם לחוש פחד או פרנואיד כתוצאה מההזיות שלו.

שיפוט לקוי: שיפוט לקוי מאופיין ביכולת מופחתת לקבל החלטות רציונליות. אדם שחווה שיקול דעת לקוי עלול להרגיש כאילו הוא אינו מסוגל לקבל החלטות טובות ועלול לעשות בחירות מזיקות או מסוכנות. הוא עלול להרגיש מבולבל ואי ודאות ועלול להיאבק לשקול את היתרונות והחסרונות של אפשרויות שונות.

אימפולסיביות: אימפולסיביות מאופיינת בנטייה לפעול ללא חשיבה. אדם שחווה אימפולסיביות עלול להרגיש כאילו הוא אינו מסוגל לשלוט בהתנהגותו, ועלול לפעול לפי הדחפים שלו מבלי להתחשב בהשלכות. הוא עשוי להרגיש תחושת התרגשות או ריגוש כאשר הוא פועל באימפולסיביות, אך עלול גם לחוות חרטה ובושה לאחר מכן.

אובדן שליטה עצמית: אובדן שליטה עצמית מאופיין ביכולת מופחתת לווסת את הרגשות וההתנהגות של האדם. אדם שחווה אובדן שליטה עצמית עלול להרגיש כאילו הוא אינו מסוגל לשלוט בדחפים שלו ועלול לעסוק בהתנהגויות מזיקות או מסוכנות. הוא עשוי לחוש תחושת חוסר אונים ותסכול ועלול להיאבק בניהול רגשותיו ותגובותיו.

לסיכום, תכנון קליניקה הנותנת מענה לאנשים עם הפרעות נפשיות מצריך התייחסות מדוקדקת לצרכי המטופל, על ידי יצירת אווירה מרגיעה המקדמת פרטיות, גמישות, ובטיחות בה המטופלים ירגישו יותר בנוח, ובטוח, בטיפול שלהם.

כמעצב פנים המתמחה בתחום זה, חובה לעבוד בצמוד לצוות המטפל כדי להבטיח שהחלל מותאם לצרכי המטופלים ומספק סביבה תומכת למסע שלהם להחלמה.


דוגמא לשימוש בצבע עם השפעה על הנפש: בבתי הכלא בארה"ב הצבע הוורוד העמוק בקירות התאים משמש להפחתת תוקפנות ובכדי לעורר אמפתיה והבנה.

.


לפרטים נוספים ומידע על עיצוב החלל שלכם, צרו עימנו קשר.

תודה,

אבי מרון


תודה מיוחדת לדר' אריק מצר










Comments


bottom of page